Hoppa till huvudinnehåll
 

Lättläst information om Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

Det här är MUCF

MUCF, som står för myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är en statlig myndighet.

Regering och riksdag bestämmer vad vi ska arbeta med.

Regeringen ger oss olika uppdrag.

Så här arbetar vi

MUCF arbetar för unga, civilsamhället,
trossamfund och nationella minoriteter i Sverige.

Vi samlar kunskap
och sprider kunskapen vidare.

Vår kunskap hjälper till
att stärka demokratin
och att unga ska kunna vara med och bestämma.

Vi delar ut pengar från staten.
Det kallas statsbidrag.
Pengarna går till stora och små organisationer
så att de kan arbeta med sin verksamhet.

Vi samarbetar också med andra länder i Europa.
Genom samarbetena kan unga
arbeta som volontär,
studera
eller praktisera i ett annat land.

Vi samlar, stödjer och sprider kunskap
för ett starkt och sammanhållet samhälle.

Ungdomspolitik i Sverige

Vi arbetar med hur unga har det i Sverige.
Det kallas för nationell ungdomspolitik.
Vi hjälper kommuner som vill ta vara på ungas erfarenheter
och jobbar för att ungdomar ska vara med och bestämma.
Arbetet i kommunerna kallas för kommunal ungdomspolitik.

Vi arbetar också för att unga ska ha en bra fritid
och kunna vara med i föreningar.

Ungdomspolitik i andra länder

Vi samarbetar med andra länder
och deras ungdomar.
Det kallas internationell ungdomspolitik.

Politiken för det civila samhället

Vi arbetar också med politiken
för det civila samhället.

Det civila samhället handlar om
hur människor hjälper varandra
och organiserar sig tillsammans
utan att staten styr.

Idrottsföreningar, hjälporganisationer,
studieförbund och andra föreningar
är exempel på det civila samhället.

Vi sprider kunskap om
hur det civila samhället fungerar
och arbetar för att förbättra
föreningars villkor.

Trossamfund

Vi har också uppdrag som handlar om trossamfund.

Trossamfund är till exempel kyrkor,
moskéer och andra religiösa samfund.

Vi arbetar med frågor om trossamfunds villkor
och hur de kan bidra till samhället.

Nationella minoriteter

Vi arbetar också med minoritetspolitiken.

Det handlar om Sveriges nationella minoriteter
och deras rättigheter.

Vi sprider kunskap om minoriteterna
och följer upp hur deras rättigheter fungerar i praktiken.