Hoppa till huvudinnehåll
 

Rättelse i Dagens Nyheter om föreningar

Nyhet -

I en artikel i Dagens Nyheter (publicerad söndag 21 mars) under rubriken ”Så försöker Kina söndra och härska för att påverka den svenska opinionen” hänvisas till fel kinesiskt riksförbund. Den förening artikeln handlar om ska vara Sveriges Kinesiska Riksförbund. Senast föreningen beviljades bidragsstöd av MUCF var 2017. Föreningen har beviljats bidragsstöd på totalt 812 000 kronor, och inte 4,4 miljoner kronor som uppgavs i artikeln.

Under de sex år som föreningen ansökt om bidrag från MUCF har föreningen kommit in med nio ansökningar som resulterat i fyra bifall, och en totalsumma på 812 000 kronor. Samtliga redovisningar av bidraget har varit tillfredsställande och det har inte funnits skäl att misstänka oegentligheter.

Dagens Nyheter har gjort en rättelse med anledning av faktafel och en hänvisning till fel kinesiskt riksförbund (rättelse i slutet av artikeln):

Här kan du läsa artikeln

Feedback

MUCF, nationellt kontor för EU-programmen: