Hoppa till huvudinnehåll
 

Unga med funktionsnedsättning

Alla unga i Sverige ska ha samma rättigheter och möjligheter, oavsett förutsättning, som exempelvis om de har funktionsnedsättning eller inte. För att uppnå detta arbetar MUCF med två nationella mål som utgångspunkt: 

På den här sidan har vi samlat kunskap och material som riktar sig till dig som fattar beslut som rör unga eller som träffar unga i ditt yrke eller i ideell verksamhet. Materialet är framtaget för att vara ett stöd i arbetet med att inkludera och förbättra villkoren för unga med funktionsnedsättning.

ung person skrattar och tittar nedår med blicken

Fatta beslut som ger alla unga goda levnadsvillkor

För att skapa förutsättningar för att alla unga ska kunna ha en aktiv fritid och möjlighet till politiskt deltagande behövs insatser. 

För att lära dig mer om hur unga med funktionsnedsättning har det, ta del av rapporten Unga med funktionsnedsättning – En lägesbeskrivning av deltagande och förutsättningar inom områdena kultur och fritid samt demokratisk delaktighet

Rapporten ger kunskap som kan ligga till grund för kloka beslut i din kommun i frågor som rör ungas fritid och delaktighet.

Webbutbildning om inkluderande fritidsverksamhet

För dig som arbetar inom öppen fritidsverksamhet har vi tagit fram den kostnadsfria webbutbildningen Öppen fritidsverksamhet – inkluderande fritid. Utbildningen ger stöd i hur du kan skapa en verksamhet som är tillgänglig för alla unga. Den handlar om vikten av en meningsfull fritid och hur du kan bidra till en inkluderande öppen fritidsverksamhet som ger välmående och utveckling. 

Leende flicka.

Anpassad LUPP för elever med särskilda behov

Ungdomsenkäten LUPP (lokal uppföljning av ungdomspolitiken) är en enkät för kommuner och regioner som ger kunskap om hur unga har det, hur de mår och vad de tycker om den plats där de bor och har sitt liv. LUPP är ett kostnadsfritt, beprövat koncept som fungerar hos många kommuner runt om i landet. 

Anpassad LUPP är en anpassning av LUPP som riktar sig till elever med särskilda behov. Anpassad LUPP har färre och förenklade frågor och minskat antal svarsalternativ. I enkäten har vi även tagit bort abstrakta begrepp och erbjuder möjlighet till bildstöd. Med anpassad LUPP kan fler unga kan göra sin röst hörd och berätta om sina levnadsvillkor.

Lärarhandledning Anpassad LUPP

Demokrati i praktiken – handledning för anpassade skolformer

Demokrati i praktiken är en handledning som riktar sig till lärare och skolledare i anpassade skolformer, men kan även vara ett stöd för tjänstepersoner och förtroendevalda för att främja ungas delaktighet i kommunen. Den innehåller övningar i upplevelsebaserat lärande som ger eleverna möjlighet att träna på att uttrycka sina åsikter, fatta beslut tillsammans och lyssna på varandra. Den innehåller även praktiska demokratistärkande metoder som enkäter samt exempel på samverkan mellan skola och kommun.

DiscoverEU inkluderingsinsats – ger fler unga möjlighet att upptäcka Europa!

DiscoverEU ger unga som fyller 18 år möjligheten att upptäcka Europa genom att resa med tåg. Genom DiscoverEU inkluderingsinsats kan unga med begränsade möjligheter, till exempel unga med funktionshinder, få chansen att utforska Europa på samma sätt som andra unga. 

Bidrag till barn- och ungdomsorganisationer

MUCF fördelar statsbidrag till organisationer och projekt som gör nytta för Sveriges unga och för det svenska civilsamhället. Bland annat fördelar vi bidrag till barn- och ungdomsorganisationer. Organisationsbidraget gäller för den löpande verksamheten – till exempel för kanslikostnader, administration eller anställda. Klicka för att se vilka krav som gäller för att bli beviljad organisationsbidrag för barn- och ungdomsorganisationer som riktar sig till unga med funktionsnedsättning, då de skiljer sig något mot övriga organisationsbidrag. 

Här finns mer information om de bidrag som MUCF förmedlar

Prata demokrati för anpassad skola

Prata demokrati – för dig som arbetar med anpassad skolgång

Ungas delaktighet och kunskap om demokratin är på sikt avgörande för demokratins överlevnad. Därför har MUCF tagit fram ett demokratipaket med verktyg och material som kan underlätta för dig att prata demokrati med unga i skolan och på fritiden.

I demokratipaketet finns bland annat utbildningsmaterialet Prata demokrati för anpassad gymnasieskola. 

Här hittar du undervisningsexempel och övningar som handlar om att ta ställning, diskutera, reflektera, undersöka, praktiskt handla och agera, skriva och analysera. Det finns tips på filmer, rollspel och hänvisning till material för vidare kunskap.

Prata demokrati är framtagen för att väcka intresse och skapa engagemang för frågor som rör demokrati och mänskliga rättigheter. 

Till utbildningsmaterialet Prata demokrati finns också en manual för skolledare.

Kunskapsutbyte och samverkan för att inkludera alla unga

För att uppnå målet att unga med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter och möjligheter som andra unga, samverkar MUCF med flera olika aktörer och organisationer – tillsammans får vi nya insikter som stärker arbetet inom funktionshinderpolitiken. 

När det var dags att arrangera skolval deltog MUCF exempelvis i dialogträffar med Riksförbundet FUB (För och med personer med intellektuell funktionsnedsättning) för att diskutera hur anpassade skolor bäst skulle nås och vilket stödmaterial som skulle passa dem bäst. Det resulterade bland annat i samlad information om skolvalet på lättläst svenska på mucf:s webbplats och riktade utskick till anpassade skolor.

Samarbetet med FUB fortsätter

Under Mänskliga rättighetsdagarna (MR-dagarna), 9–10 december 2025, kommer MUCF att medverka i panelsamtal som FUB håller. MUCF är inbjudna för att lyfta hur myndigheten arbetar med funktionshinderpolitiken, bland annat genom anpassad LUPP och det stödmaterial tagits fram för anpassad skola i demokratipaket.

För dig som vill samverka med civilsamhället har vi tagit fram Samverkansmodellen

Samverkansmodellen är en processmodell som ger kunskap och inspiration till samverkan och hjälper till att hitta viktiga frågor att diskutera och reflektera över tillsammans. Modellen kan användas både på lokal, regional och nationell nivå och går att anpassa efter olika verksamheter.

Tanken är att offentliga aktörer och civilsamhället använder modellen tillsammans i sitt samverkansarbete. 

Finns det kanske en ungdomsorganisation i din kommun som arbetar med demokrati- och inkluderingsfrågor för unga med funktionsnedsättning? Skulle ni kunna samverka för att lösa de eventuella funktionshinder som finns i kommunen? Med Samverkansmodellen får ni stöd i hela processen, från början till slut, eller med vissa delar om ni kör fast och behöver vägledning för att komma vidare. Lycka till med samverkandet!