Hoppa till huvudinnehåll
 

Redaktionen - Lärarhandledning

Ungas påverkan och möte med demokratin

Omslag på lärarhandledningen till Redaktionen
Utgivningsdatum:
Sidor: 18

Ladda ner för utskrift

Demokrati, val och samhällskunskap står på schemat. Varför inte ge dina elever möjlighet att lära om demokrati genom praktiska uppgifter där de får chansen att möta demokratin?

Redaktionen bygger på att elever och lärare investerar en del tid och arbetar i ett längre temaarbete kring demokrati. Klassen delas in i politiska nyhetsredaktioner där varje redaktion ska ta sig an de tolv uppdragen som finns i materialet. Uppgifterna handlar bland annat om att eleverna producerar informationsmaterial, genomför undersökningar, lär sig att debattera mot varandra, skriver artiklar och skapar film om källkritik.

Ta del av Redaktionens tolv uppdrag.

Till Redaktionen finns denna lärarhandledning med tips till varje uppdrag. Här finns också en kort beskrivning av materialets kopplingar till skolans läroplan och vilka kunskapskrav som berörs.

Det går också bra att använda materialet som en uppgiftsbank där ni väljer ut en eller flera uppgifter som kompletterar terminens övriga undervisning. Även då kan denna handledning vara till nytta för dig som lärare.

För vem?

Redaktionen vänder sig i första hand till elever på gymnasiet och grundskolans senare årskurser. Lärarhandledningen är till för dig som planerar och undervisar eleverna. 

Med inspiration av LUPP 

För att materialet ska bli så relevant som möjligt för unga, har vi utgått från frågor och inkomna svar från Ungdomsenkäten LUPP i en del av uppgifterna. LUPP är ett enkätverktyg där kommuner och regioner har möjlighet att undersöka ungas levnadsvillkor. 

Samarbete med Göteborgsregionen

Göteborgsregionen har utvecklat Redaktionen på uppdrag av MUCF.