Ny handledning till anpassade skolformer ska stärka ungas delaktighet

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, lanserar nu handledningen Demokrati i praktiken, ett nytt stöd för dig som arbetar i eller med anpassade skolformer. Handledningen ger konkreta verktyg för att stärka elevers delaktighet och inflytande i frågor som rör deras vardag.
– Alla unga ska ha samma förutsättningar att delta i samhällets demokratiska processer och vi har alla ett ansvar att öka ungas delaktighet. I anpassade skolformer kan den här handledningen vara ett verktyg som gör skillnad, säger Jennie Bloom, chef avdelningen för kunskapsstöd på MUCF.
Handledningen Demokrati i praktiken visar hur skola och kommun tillsammans kan skapa strukturer som inkluderar alla unga, oavsett funktionsförmåga, i beslut som rör deras vardag. Genom konkreta övningar och verktyg ges eleverna möjlighet att uttrycka sina åsikter, delta i beslutsfattande och reflektera över hur samhället fungerar. Handledningen vänder sig i första hand till lärare och skolledare, men kan även användas av tjänstepersoner och förtroendevalda som arbetar med ungdomsfrågor i kommunerna.
En bärande del av handledningen handlar om att använda sig av de ungdomsenkäter som genomförs i kommuner och regioner. MUCF:s ungdomsenkät LUPP - lokal uppföljning av ungdomspolitiken - genomförs regelbundet i över 110 kommuner och finns även i en anpassad version för elever i anpassade skolformer. Genom att använda enkäter som LUPP kan skolor och kommuner få en bättre förståelse för ungas behov och livsvillkor, vilket stärker beslutsfattandet och bidrar till en mer inkluderande ungdomspolitik.
Unga med funktionsnedsättning känner sig mindre delaktiga
Trots starkt engagemang upplever unga med funktionsnedsättning i lägre grad att de kan påverka samhällsutvecklingen. De känner mindre tilltro till att kunna påverka politiska beslutsfattare och upplever sig i lägre grad delaktiga i samhället. Fysiska och kognitiva hinder gör det svårt att delta i möten, ta del av politisk information eller bilda sig en uppfattning i samhällsfrågor. Det visar MUCF:s rapport Unga med funktionsnedsättning. Anpassade skolor har dessutom deltagit i lägst grad i demokratisatsningar som skolval i samband med våra allmänna val.
– Delaktighet handlar inte bara om att få säga vad man tycker. Det handlar också om att bli lyssnad på och att känna att ens åsikter gör skillnad. Vi hoppas att handledningen ska inspirera fler skolor och kommuner att prioritera delaktighet och inflytande i sitt arbete med unga i anpassade skolformer, säger Lena Edring, chef enheten för delaktighet, minoriteter och det civila samhället på MUCF.
Till handledningen Demokrati i praktiken
Samlad information om MUCF:s arbete för unga med funktionsnedsättning
Läs gärna mer om myndighetens arbete med att förbättra villkoren för unga med funktionsnedsättning. På vår webb har vi samlat kunskap och material som riktar sig till dig som fattar beslut som rör unga eller som träffar unga i ditt yrke eller i ideell verksamhet. Materialet är framtaget för att vara ett stöd i arbetet med att inkludera och förbättra villkoren för unga med funktionsnedsättning.
Till sidan Unga med funktionsnedsättning
Bakgrund
Handledningen Demokrati i praktiken är framtagen av Göteborgsregionen (GR), som länge har samordnat LUPP-arbetet i regionen. Göteborgsregionens kommuner stod för mer än hälften av svaren i den anpassade LUPP-enkäten 2023, vilket ger ett gediget underlag att bygga vidare på.