Unga i områden med socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan
I Sverige lever cirka 80 000 unga i åldrarna 16–25 år i områden med stora socioekonomiska utmaningar. På många sätt har de sämre levnadsvillkor än andra unga. Skillnaderna märks tydligt i skolan där knappt 70 procent är behöriga till gymnasiet och endast hälften tar gymnasieexamen inom fyra år. Det visar MUCF:s nya rapport Olika plats – olika liv. Unga och socioekonomisk ojämlikhet.
Jobbar du med eller fattar beslut om unga? Då kan rapporten Olika plats – olika liv. Unga och socioekonomisk ojämlikhet öka din kunskap om hur levnadsvillkoren skiljer sig mellan unga beroende på de socioekonomiska förutsättningarna i området där de bor.
Rapporten visar att unga som växer upp i områden med stora socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan och skillnaderna följer med genom hela utbildningssystemet. Var femte 16-åring i områden med stora socioekonomiska utmaningar går inte ut nian det år de fyller 16 år, vilket är betydligt vanligare jämfört med andra områdestyper.
– Att inte klara skolan är en av de största riskfaktorerna för att hamna utanför arbete och studier. Alla unga ska ha samma förutsättningar att lyckas i skolan oavsett var de växer upp och vilken familjebakgrund de har. Skolan är en avgörande arena för att utjämna livschanser och när skolans kompensatoriska uppdrag inte fungerar riskerar vi att befästa ojämlikhet mellan unga istället för att bryta den, säger Magnus Jägerskog, generaldirektör MUCF.
Rapporten visar också att:
- knappt 70 procent av unga i områden med stora socioekonomiska utmaningar är behöriga till gymnasiet, jämfört med omkring 90 procent i områden med goda eller mycket goda förutsättningar.
- endast hälften av eleverna i områden med de största socioekonomiska utmaningarna tar gymnasieexamen inom fyra år, jämfört med omkring 80 procent i områden med goda eller mycket goda socioekonomiska förutsättningar.
- det är mindre vanligt att unga i områden med stora socioekonomiska utmaningar studerar vidare på högskola eller universitet jämfört med unga i andra områdestyper.
MUCF pekar i rapporten på behovet av långsiktiga och strategiska satsningar på skolor i områden med stora socioekonomiska utmaningar.
Läs rapporten Olika plats - olika liv. Unga och socioekonomisk ojämlikhet.
Jobbar du med eller tar beslut om unga? Här nedan tipsar vi om några av de stöd och verktyg som vi på MUCF:s har och vad du kan göra för att unga i din kommun ska få det bättre.
Ungdomsenkäten LUPP
Vill du få bättre kunskap om hur unga har det där du bor? Genom ungdomsenkäten kan regioner och kommuner ta reda på hur just deras unga mår och hur de ser på framtiden. LUPP-processen hjälper sen till att stärka kommunernas ungdomspolitiska arbete.
Läs mer om ungdomsenkäten LUPP här
Rättighetsbaserat ungdomsperspektiv
Webbutbildningen Rättighetsbaserat ungdomsperspektiv riktar sig till dig som arbetar i en kommun. Ett rättighetsbaserat ungdomsperspektiv innebär att beakta ungas åsikter, livsvillkor, förutsättningar, rättigheter och perspektiv i frågor som rör dem. Utbildningen ger dig kunskap om detta.
Läs mer om och gå webbutbildningen Rättighetsbaserat ungdomsperspektiv
EU-programmen erbjuder möjligheter för unga
Erasmus+ Ungdom och Idrott samt Europeiska solidaritetskåren är EU-programmen som ger möjlighet för dig att göra en viktig insats för unga. Projekten kan vara avgörande för ungas utveckling och framtid och programmen finns till för alla unga, oavsett var i landet du verkar. Programmen erbjuder projekt på lokal nivå, europeisk nivå och erbjuder möjlighet för unga att driva projekt, åka utomlands ett tag, upptäcka Europa med tåg och kompetensutveckling för dig som arbetar med unga eller inom idrottssektorn.
Läs mer om EU-programmen.