Säkerhetshöjande åtgärder
Bidraget syftar till att tillgodose behov av säkerhetshöjande åtgärder hos organisationer inom det civila samhället vars verksamhet påverkas av rädsla för hot, våld och trakasserier.
Ansökan
- Ansökan öppnar: 19 januari 2026
- Ansökan stänger: 16 februari 2026
- Beslut meddelas: information om när beslut väntas tas kommer inom kort
Ni ansöker i MUCF:s e-tjänst.
Observera att 2026 finns enbart ett ansökningstillfälle. Detta gäller under förutsättning att alla pengar delas ut då.
Är er organisation påverkad av rädsla?
För att kunna beviljas bidrag behöver er organisations verksamhet påverkas av rädsla för hot, våld eller trakasserier som har samband med:
- hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, kön, ålder, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck eller annan liknande omständighet, eller
- organisationens arbete mot rasism eller liknande former av fientlighet.
Det här kan bidraget användas till
Ni kan söka bidrag för att:
- skydda byggnader, lokaler eller andra anläggningar där er organisation bedriver verksamhet, och
- bevaka byggnader, lokaler eller andra anläggningar med hjälp av personer eller tekniska lösningar.
Ni kan också söka bidrag för till exempel åtgärder i tillfälliga lokaler, utbildningar i säkerhetshöjande åtgärder eller säkerhetshöjande åtgärder vid evenemang.
Det går att söka medel för säkerhetshöjande åtgärder som påbörjats. Däremot kan ni inte få bidrag för åtgärder som ni beviljats annat offentligt stöd för.
- Särskilda villkor som gäller för fastighetsåtgärder
Om ni beviljas bidrag för byggnader eller andra fastigheter måste ni använda dem till det syfte som beslutas när bidraget beviljas. Detta gäller i minst fyra år efter att pengarna har betalats ut. Under den perioden får ni inte sälja eller överlåta den till någon som ska använda den på något annat sätt än vad som står i beslutet.
Om ni ändå säljer eller använder den på annat sätt, ska ni betala tillbaka en del av bidraget. Hur mycket beror på hur lång tid som är kvar av byggnadens eller fastighetens beräknade livslängd.
- Särskilda villkor som gäller åtgärder i byggnader, lokaler eller andra anläggningar som ägs av någon annan
Om åtgärderna ni ansöker om gäller en byggnad, lokal eller anläggning som ni inte äger, kan ni bara beviljas bidrag om ägaren lovar att inte höja hyran eller avgiften på grund av de förbättringar som gjorts med bidraget.
Dessa kan söka bidraget
En organisation som ska kunna beviljas detta bidrag måste bidra till att främja mänskliga rättigheter och värna demokratin.
Bidrag kan sökas av:
- ideella föreningar som:
- är demokratiskt uppbyggda enligt MUCF:s definition som du hittar här.
- är självständiga
- uppfyller de demokrativillkor som började gälla den 1 januari 2025 (se även sidan Demokrativillkor)
- har bedrivit verksamhet i Sverige i minst två år innan den dag ansökan skickas in
- stiftelser som inte är statliga eller kommunala som:
- saknar vinstsyfte
- är självständiga
- har bedrivit verksamhet i Sverige i minst två år innan den dag ansökan skickas in
- uppfyller de demokrativillkor som började gälla den 1 januari 2025 (se även sidan Demokrativillkor)
- inte kontrolleras av ett företag
- inte har till ändamål att främja en enskild familj eller släkt
- registrerade trossamfund eller församlingar som:
- är ett registrerat trossamfund i den mening som avses i 5 § lagen (1998:1593) om trossamfund eller en församling inom ett sådant trossamfund
- har bedrivit verksamhet i Sverige i minst två år innan den dag ansökan skickas in
- är självständigt
- uppfyller de demokrativillkor som började gälla den 1 januari 2025 (se även sidan Demokrativillkor)
Bidraget kan inte beviljas eller betalas ut till en sökande som har skulder för svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten eller som är under rekonstruktion, i likvidation eller försatt i konkurs.
Bidrag får inte heller beviljas till en organisation som har en skuld till MUCF som avser återkrav av bidrag.
Bidragets storlek
För verksamhetsår 2025 fanns cirka 65 miljoner kronor att fördela.
Detta händer när ni skickat in ansökan
När ni skickat in ansökan får de ni angivit som kontaktpersoner en automatisk bekräftelse med e-post att vi har tagit emot er ansökan.
När ansökan är inskickad kan ni inte längre ändra eller fylla i nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.
- Vanliga frågor och svar
Vi vill söka bidrag för säkerhetshöjande åtgärder i flera fastigheter. Kan vi söka för samtliga i samma ansökan?
Nej, frågorna i ansökningsformuläret utgår från en fastighet. Har ni behov av säkerhetshöjande åtgärder i flera fastigheter rekommenderar vi att ni lämnar in en ansökan per fastighet.
Vilken roll har polisens yttrande i beslutet?
Polisens yttrande är en av flera delar i bedömningen av er ansökan.
Vi behöver verkligen höja vår säkerhet men vet inte hur vi ska börja. Vi har tittat på frågorna men tror inte att vi klarar att fylla i ansökan. Vad kan vi göra?
Här hittar du en kostnadsfri grundläggande webbutbildning i säkerhet som tar cirka en timme att genomföra.
Vi har flera medlemsföreningar som vill göra gemensamma insatser för att höja säkerheten. Kan vi göra en gemensam ansökan?
Flera föreningar kan inte göra en gemensam ansökan utan varje förening får ansöka för sig.
En riksorganisation kan söka för sina lokala föreningar. Men frågorna i ansökningsformuläret utgår från att man ansöker om säkerhetshöjande insatser i en fastighet. Har ni behov av säkerhetshöjande åtgärder i flera fastigheter rekommenderar vi att ni lämnar in en ansökan per fastighet.
Finns det ett maxtak för hur mycket man kan ansöka om?
Nej det finns det inte men däremot behöver ni styrka kostnaderna med offerter som ni har tagit in.
Måste bevakning utföras av ett auktoriserat bevakningsbolag?
Det är inte ett krav att bevakning ska utföras av ett auktoriserat bevakningsbolag. Men om bolaget inte är auktoriserat behöver ni bifoga ett underlag som visar att bevakningen utförs professionellt av utbildade personer och att kostnaderna kan beräknas och redovisas på ett tydligt sätt. Det kan även bli aktuellt att MUCF gör en uppföljning på plats.
Vår organisation har inget bank- eller plusgiro. Måste vi ha det för att söka säkerhetsbidrag?
Ja, för att kunna beviljas bidrag måste organisationen ha plus- eller bankgiro.
Vem kan läsa er ansökan?
Allt som skickas in till myndigheten är i regel allmänna handlingar och kan begäras ut av vem som helst. Detta styrs av offentlighetsprincipen. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och allmänna handlingar i MUCF:s integritetspolicy.